در این بخش میتوانید سوالات متداول فنی که تا به امروز در حوزه فنی مطرح شده است را مشاهده کرده و پاسخ های آن را بیابید.
این سوال جز پر تکرار سوالاتی بوده که تا به امروز از سمت کاربران مطرح شده است اما در صورتی که سوال شما جز موارد زیر نیست از بخش دیدگاه آن را با ما در میان بگذارید.
۱. آیا امکان کنترل گشتاور و سرعت بهصورت همزمان با استفاده از درایو وجود دارد؟
بله، این امکان در درایوهای ساخت شرکت آگر وجود دارد. در برخی کاربردها نظیر رولجمعکنها یا بازوهای رباتیک نیاز است با استفاده از درایو در عین حال که سرعت کنترل میشود گشتاور خروجی و درنتیجه شتاب نهایی نیز کنترل شود. به عنوان مثال در بازوهای رباتیک برای حرکت نرم و هماهنگ نیاز است که در ابتدای پروسه که دقت بالاتری نیاز است سرعت پایین بوده و گشتاور جهت غلبه به لختی بار، بالاتر باشد که این عمل خلاف عملکرد پیشفرض موتور است و با استفاده از درایو با دقت بالا میتوان این عملکرد را محقق ساخت.
درصورتی که برای بررسی گشتاور خروجی از سنسور استفاده شود، با توجه به اینکه خروجی سنسور بهصورت آنالوگ و یا دیجیتال حاصل میشود، در درایوهای سری NG میتوان از پارامتر P2-09 استفاده نمود؛ البته در حالت کنترل برداری موتور، درایو با توجه به فرکانسهای سوار بر جریان تمامی پارامترهای مربوط به موتور را با دقت بالایی بررسی و محاسبه میکند و درنتیجه برای مواردی مانند مقادیر سرعت یا گشتاور میتوان از خود درایو استفاده نمود؛ برای استفاده از مقادیر گشتاور بدون استفاده از سنسورهای خارجی میتوان از پارامترهای گروه D0 استفاده نمود.
۲. آیا راهاندازی اکسترودر با درایوهای سری NE امکانپذیر است؟
با توجه به بررسیها و تستهای انجامشده به این نتیجه رسیدیم که برای راهاندازی اکسترودر باید الزاما از درایوهای سری NG استفاده نمود و شرکت آگر راهاندازی اکسترودر با درایوهای سری NE را پیشنهاد نمیکند.
۳. در مقالات قبلی عنوان شده که راهاندازی چند موتور به وسیله یک درایو با استفاده از مدار فرمان بهصورت انتقال لحظهایی و کنتاکتوری درایو روی موتورها پیشنهاد نمیشود، درصورت استفاده از چند درایو، یعنی یک درایو به ازای هر موتور، شبکه کردن و ارتباط درایوها با یکدیگر چگونه انجام میشود؟
در کاربردهای پمپ و بوستر پمپ شاهد راهاندازی چند موتور با یک درایو هستیم که به دلایل مختلف، کاری اشتباه است و قبلا در مقاله “راهاندازی بیش از یک موتور با یک درایو” علل اشتباه بودن آن ذکر شد.
در این حالت نیازی نیست که موتورها و مشخصات آنها الزاما یکسان باشند. درصورت استفاده از درایوهای متعدد یعنی حالت یک درایو به ازای هر موتور، برای اتصال درایوها به یکدیگر و راهاندازی عملکرد مد نظر در حالت پمپ و بوستر پمپ با استفاده از درایوهای سری NP شرکت آگر میتوان از دو روش استفاده نمود:
- روش شبه شبکه
- روش استفاده از شبکههای صنعتی
در روش شبه شبکه میتوان با استفاده از ترمینالهای دیجیتال ورودی و خروجی و ترمینالهای آنالوگ ورودی و خروجی، درایوها را به یکدیگر مرتبط کرد و پروسه مدنظر را پیاده سازی کرد؛ به عنوان مثال میتوان یک درایو را بهصورت Master فرض کرد و بقیه را بهصورت سری کنترل کرد. فرآیند کلی تنظیم پارامترها برای سه درایو بدین صورت است که روی درایو Master یکی از خروجیهای دیجیتال مثل خروجی دیجیتال اول (رله ۱) را روی فرکانس FTD تنظیم میکنیم و مقدار این فرکانس را در پارامترهای P8-21 و P8-22 تنظیم میکنیم و روی درایو دوم مرجع فرمان را بر روی ورودی دیجیتال قرار میدهیم تا مثلا با فعال شدن ورودی دیجیتال اول درایو دوم، این درایو راهاندازی شود و بهصورت مشابه فرکانس FTD دیگری برای درایو دوم درنظر میگیریم تا با رسیدن به آن یکی از خروجیهای درایو دوم ست شده و درایو سوم را راهاندازی کند و همین روند را برای هر تعداد درایو و موتور میتوان پیاده سازی کرد و در این روند تنظیم فرکانسهای FTD و بازه آنها مهم است که درایوها به نحو صحیح و مورد انتظار راهاندازی شود. برای کنترل سرعت خروجی (فرکانس) میتوان یک ورودی آنالوگ مرتبط با دما را بهصورت موازی به هر سه درایو اعمال کرد و با تنظیم پارامترهای PID مجزا برای هر درایو به نحو مطلوب به خروجی منطقی دست یافت. در این حالت سیمبندی ترمینالهای درایو کمی بیشتر از حالت دوم خواهد بود.
در روش دوم یعنی استفاده از شبکه صنعتی یک المان سوم نظیر HMI و یا PLC را به عنوان Master انتخاب کرده و یک PIDدرون المان سوم پیادهسازی نمود که کنترل درایوها از طریق گذرگاههای سریال را انجام دهد. در این روش تعداد موتورها محدود به تعداد گذرگاههای ارتباطی المان سوم است. در این روش سیمبندی کاهش مییابد و ترمینالهای آنالوگ و دیجیتال درایوها هنوز کاملا در دسترس هستند و فقط کابل و یا سیمهای مرتبط به شبکه متصل میشوند؛ درنتیجه یکی از مزیتهای این روش کاهش سیمبندی است.
البته لازم به ذکر است که نسل جدید برد کنترلی درایوهای سری NP طراحی، پیادهسازی و تست شده و به زودی در دسترس قرار میگیرند. تغییرات حاصل در این نسل دقیقا برای کاربرد شبکه کردن چند درایو خصوصا در کاربردهای مرتبط با پمپ صورت گرفتهاست. این نسل دارای دو گذرگاه ارتباطی روی هر درایو است و بدین وسیله میتوان درایو Master انتخاب نموده و بهصورت سری بدون درگیر کردن ترمینالهای دیجیتال و آنالوگ هر تعداد درایو را با یکدیگر شبکه کرد و از مزیت کاهش سیمبندی نیز بهره برد.
۴. آیا امکان سنکرون کردن سرعت چند موتور بهوسیله چند درایو توسط درایوهای سری NG شرکت آگر وجود دارد؟
بله، این امکان با درایوهای سری NG وجود دارد. این عمل در صنایع نورد مورد استفاده قرار میگیرد و دو روش کلی برای سنکرون کردن درایوها در صنایع بهکار میرود:
- استفاده از ترمینالهای آنالوگ برای سنکرون کردن سرعت موتورها
- استفاده از شبکههای صنعتی برای سنکرون کردن سرعت موتورها
در هر دو روش بهتر است موتور در حالت حلقه بسته راهاندازی گردد و از تجهیزات اندازهگیری سرعت مانند انکودر استفاده شود.
روش اول یعنی استفاده از ترمینالهای آنالوگ برای سنکرون کردن سرعت موتورها در صنایع ایران بسیار مورد قرار گرفتهاست. الگوریتم کلی این روش بدین صورت است که یک درایو را Master و درایوهای دیگر را Slave فرض میکنیم. در درایو Master یکی از خروجیها را از طریق پارامتر مربوطه (P5-07 یا P5-08) را متناظر با فرکانس کاری دستگاه( مقدار ۰) تنظیم میکنیم و در درایوهای Slave فرکانس کاری دستگاه را متناظر با یکی از ورودیهای آنالوگ تنظیم میکنیم( مقدار پارامتر P0-03 را برابر ۲ و یا ۳ تنظیم میکنیم)، برای افزایش دقت میتوان از پارامترهای گروه DC استفاده نمود. در این روش محدودیتی در تعداد درایوهای بهکار رفته وجود ندارد البته درصورت زیاد بودن درایوها بجای یک Master، باید چند درایو را بهصورت Master فرض کرد تا سطح جریان ورودی به ترمینال آنالوگ ورودی به درایوهای Slave بیش از حد استاندارد کاهش نیابد و یا جریان کشیده شده از ترمینال آنالوگ خروجی درایو Master بیش از حد استاندارد افزایش نیابد. استفاده از انکودر در این روش به بهبود سنکرونیزاسیون کمک میکند اما الزامی در استفاده از انکودر در این روش نیست و با در اختیار داشتن انکودر پیشنهاد میشود از روش دوم استفاده شود.
روش دوم یعنی استفاده از شبکههای صنعتی روش دقیقتری برای سنکرونیزاسیون است. با این روش قادر هستیم موقعیت و سرعت را دقیقا خوانده و علاوه بر سنکرونیزاسیون سرعت، موقعیت را نیز بصورت سنکرون کنترل کنیم، بدین معنا که چند موتور مجزا بصورت کاملا یکسان از نظر سرعت و موقعیت راهاندازی شوند. برای استفاده از این روش ابتدا فرآیند Auto Tune را بصورت حلقه بسته با انکودر Run میکنیم( روش Auto Tune قبلا در مقاله “تنظیم خودکار مشخصات موتور” شرح داده شده است.)، سپس با استفاده از المان سوم از موتور اول تعداد پالسهای دریافتی از انکودر موتور اول را تحت شبکه را دریافت کرده و به موتور دوم اعمال میکنیم. با ملاحظه دقیق مشخصات موتور و انکودر میتوان موتورها را با دقت کامل کنترل کرد. درصورتی که موتورها به تسمه متصل باشند و بخواهیم سرعت و موقعیت اعمالی به تسمه توسط موتورها دقیقا یکسان باشد باید اختلاف احتمال قطر پولیها و اختلاف احتمالی تعداد پالس بر دور انکودرها نیز مدنظر قرار بگیرد.
۵. آیا محدوده جریانهای ورودی و خروجی درایوهای تکفاز و سهفاز در توان مشابه تفاوت چشمگیری دارند یا خیر؟
محدوده جریانهای ورودی و خروجی خصوصا جریان ورودی در درایوهای تکفاز نسبت به درایوهای سهفاز در توان مشابه بالاتر است، به عنوان مثال در درایو سهفاز توان ۷/۳ کیلووات جریان ورودی ۵/۱۰ آمپر و جریان خروجی برابر ۹ آمپر است اما در درایو تکفاز توان ۷/۳ کیلووات جریان ورودی برابر ۲/۲۹ آمپر و جریان خروجی ۳/۱۵ آمپر به ازای هر فاز است.
۶. با اتصال انکودرهای تفاضلی ABZ دچار خطای اختلاف زیاد میان سرعت واقعی موتور و سرعت سنجیده شده توسط انکودر (Err42 )میشویم و یا هنگام فرآیند Auto Tune دچار خطای انکودر(Err20) میشویم درحالی که از سلامت انکودر و درایو مطمئن هستیم. ایراد کار کجاست؟
در بسیاری از این خطاها مشکل تنظیم اشتباه مقادیر دیتا شیت انکودر در درایو میباشد. باید خصوصا به تعداد پالس بر یک دور انکودر توجه داشت. بهطور کلی ۳ استاندارد مختلف برای تعیین تعداد پالسها داریم که عبارتند از:
- LPR : Lines Per Revolution
- PPR : Pulses Per Revolution
- CPR : Counts Per Revolution
تعداد پالسهای دریافتی در درایو سری NG و اکثر درایوها، تعداد پالسها بر یک دور به ازای یک فاز است یعنی PPR برای یک فاز. باید توجه داشت که مقادیر LPR، PPR و CPR به یکدیگر قابل تبدیل میباشند پس هر سه این انواع قابلیت اتصال به درایو را دارند. روابط بین این سه استاندارد بهصورت زیر میباشند:

Faq – aager
همانطور که مشاهده میشود واحدهای PPR و LPR با هم برابر هستند و واحد CPR چهار برابر PPR و LPR میباشد.
لازم به ذکر است بعضا مشاهده میشود که واحد نوشته شده بر روی انکودر برابر مجموع پالسهای دوفاز است که در این صورت نصف این مقدار به محاسبات مربوط به پارامتر P1-27 اعمال میشود.
۷. امکان کنترل چند موتور به صورت موازی با کدام یک از روش های کنترلی قابل پیاده سازی است؟
با توجه به ساختار روش کنترل اسکالر و عدم حساسیت این ساختار نسبت به پارامترهای موتور، با استفاده از مد کنترلی اسکالر V/f میتوان چند موتور را به صورت موازی راه اندازی نمود. با این کار فرکانس و دامنه ولتاژ اعمالی به موتورها برابر خواهد بود و درصورتی که بار موتورها برابر باشد و موتورها نیز کاملا مشابه باشند، سرعت و گشتاور خروجی موتورها برابر خواهد بود درغیر اینصورت الزامی به سنکرون بودن موتورها نیست.
۸. گشتاور راه اندازی موتور در کدام مد کنترلی بیشتر است؟
در بین مدهای کنترلی موجود در درایوها، کنترل برداری بیشترین گشتاور را در فرکانس های پایین در دسترس قرار میدهد. مد کنترل برداری در دو حالت حلقه بسته و حلقه باز قابل استفاده است. به صورت کلی مد کنترل برداری ذاتا حلقه بسته است و با توجه به شکل موج جریان خروجی برخی پارامترها مثل شار روتور و استاتور و سرعت مکانیکی روتور را تخمین زده یا محاسبه میکند اما در فرکانس های بسیار بالا یا بسیار پایین معمولا اندازه گیری ها و این تخمین ها و محاسبات با مشکلاتی همراه میشوند که نتیجه آن تضعیف گشتاور خروجی موتور است. راه حل استفاده از انواع سرعت سنج ها و موقعیت سنج ها مثل انکودر است. در نهایت منظور از حلقه باز بودن الگوریتم برداری، عدم استفاده از انکودر است و منظور از حلقه بسته بودن استفاده از انکودر است. درحال حاضر الگوریتم کنترل برداری حلقه بسته با انکودر بیشترین گشتاور خروجی در فرکانس های پایین را در دسترس قرار میدهد.
۹. تاثیر فرکانس کریر بر عملکرد موتور چیست؟
با افزایش فرکانس کریر، شکل موج جریان خروجی به شکل موج سینوسی نزدیکتر میشود و میزان هارمونیک خروجی کاهش می یابد که این موضوع منجر به کاهش خستگی موتور، کاهش صدای موتور، کاهش دمای موتور، کاهش دمای کابل خروجی درایو و افزایش طول کابل خروجی درایو و … می شود.
۱۰. تاثیر فرکانس کریر بر عملکرد درایو چیست؟
با افزایش فرکانس کریر، تلفات سوئیچینگ درایو افزایش می یابد در نتیجه دمای IGBT ها و هیت سینک افزایش می یابد.
در قطعات الکترونیکی بین دما و طول عمر قطعات رابطه عکس وجود دارد و با افزایش دما طول عمر قطعات نیمه هادی مثل IGBT ها و خازن ها کاهش می یابد.
• برای تنظیم فرکانس کریر باید مصالحه ایی بین پارامترهای هارمونیک موتور و دمای درایو صورت گیرد.
۱۱. درسامانه های درایو موتورهای القایی ۳ فاز قفس سنجابی،کلاس عایقی موتور چه اهمیتی دارد؟
باتوجه به استانداردهای مختلف، باید در خروجی درایو از موتورهایی با کلاس و عایق حرارتی ولتاژی بالا استفاده نمود. با توجه بهاینکه خروجی درایو به صورت پالس های مربعی میباشد هارمونیک خروجی درایو بالاست که این هارمونیک ها منجر به افزایش دمای موتور بیش از دمای حالت عادی میشود. از طرفی دیگر باتوجه به اینکه درایو امکان راه اندازی موتور در فرکانس های مختلف را دارد، در فرکانسهای پایینتر از فرکانس نامی موتور، توان خنککنندگی فن موتور کاهش مییابد. بنابراین گاهی در مواردی از این دست میتوان از فن خارجی برای خنککنندگی موتور استفاده نمود.
*نکته: در صنایع ایران اکثر موتورهای به کاررفته، تایپ F هستند که این موتورها تحمل حرارتی لازم برای راه اندازی با درایو دارند.
۱۲. آیا امکان راه اندازی موتور با کلاس عایقی پایین با درایو وجود دارد؟
با توجه به اینکه هارمونیک خروجی درایو بالاست و دمای موتور بیش از حالت عادی است، درصورتیکه کلاس عایقی موتور پایین باشد، طول عمر موتور به شدت کاهش مییابد .در مواردی که زمان کارکرد موتور کوتاه باشد و موتور زمان کافی برای خنک شدن داشته باشد، امکان راه اندازی موتور با درایو وجود دارد.
* نکته:در صنایع ایران اکثر موتورهای به کاررفته، تایپ Fهستند که این موتورها تحمل حرارتی لازم برای راهاندازی با درایو دارند.
۱۳. داکثر ولتاژ باس DC در خازن ها چه مقدار است؟
در درایوهای سه فاز شرکت آگر الکترونیک از یک سری خازن به صورت سری وموازی استفاده شده است که مجموع تحمل ولتاژی آنها ۸۰۰ ولت میباشد. در نتیجه اگر ولتاژ باس DC به محدوده ۸۰۰ ولت برسد دستگاه ERROR میدهد.
۱۴. در چه صورتی ولتاژ باس DC بالامیرود؟
در صورتی که سرعت رتور از سرعت شار استاتور که توسط ترمینالهای قدرت موتور ایجاد شدهاست بیشتر شود، جهت جریان تغییر کرده و از سمت موتور به سمت درایو خواهد بود. اصطلاحا موتور در ربع های دوم وچهارم به این شکل عمل می کند و جریان را به درایو پس میدهد در این صورت ولتاژ باس DC بسته به شدت جریان برگشتی افزایش مییابد.
۱۵. آیا میتوان از یک درایو با توان بالاتر برای راه اندازی یک موتور با توان کمتر استفاده نمود؟
بله، در اینگونه موارد به سادگی میتوان درایو را به گونهایی تنظیم نمود که موتور با توان کمتر را راهاندازی و کنترل نماید، یعنی توان خروجی موتور در محدوده توان درایو قرار میگیرد. ولی درصورت تفاوت فاحش بین توان درایو و موتور، ازحفاظتهای موتور به دلیل رنج بالای عملکرد درایو کاسته میشود به طوریکه در صورت بروز مشکل امکان آسیب دیدن درایو یا موتور وجود دارد.
۱۶. آیا استفاده از درایو میتواند باعث صرفه جویی در هزینه برق شود؟
پاسخ این سوال کاملا وابسته به نوع اپلیکیشن میباشد به طوری که با تغییر بار و سرعت، موتور توان کمتری مصرف میکندکه این امر باعث کاهش هزینه قبض برق میشود، ولی اگر موتور با توان و سرعت نامی خود کار کند هیچ تاثیری در صرفهجویی هزینههای برق ندارد.
۱۷. چرا کابل مربوط به درایو باید دارای شیلد مناسب باشد؟
درایوها سعی میکنند با استفاده از جریان امواج مربعی با عرض پالس متفاوت، موج سینوسی را از نو بسازند و این موج به صورت پالسهای PWM میباشد. و از طرفی برای کاهش نویزهای الکترومغناطیسی (EMI) و ایجاد مسیر بازگشت سیگنال با امپدانس پایین و جلوگیری از ولتاژهای سرگردان(باعث خرابی زودرس کابل ها میشود) دلیل خوبی است تا از کابلی با شیلد مناسب در درایوها استفاده گردد.
۱۸. تاثیر انتخاب کابل نامناسب برای درایوها چیست؟
استفاده از کابل نامناسب باعث از کار افتادن زودرس بسیاری از موتورها و از بین رفتن عایق آن ها و در نتیجه خرابی قابل توجه و از بین رفتن بهرهوری میشود. همچنین در موارد دیگر، نویز باعث میشود پردازندهها و حتی سنسورها دچار خطا شوند که این امر میتواند باعث خاموش شدن سیستمها شود.
۱۹. هارمونیک در درایوها به چه معناست؟
هارمونیک میزان انحراف از یک شکل موج سینوسی کامل است که میتواند توسط یک بار غیر خطی ایجاد شود و به طور کلی هارمونیک ها به ۲ دسته ولتاژی و جریانی تقسیم میشوند.
۲۰. تاثیر هارمونیک ولتاژی در سیستم ها چیست؟
هارمونیک های ولتاژی باعث ایجاد تاثیرات منفی متعددی در سیستم ها میشود که از مهم ترین آن ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱-گرم شدن بیش از حد موتور و کابلهای بین درایو و موتور که این امر میتواند در دراز مدت باعث خرابی زودرس شود.
۲-خراب شدن بانکهای خازنی
۲۱. تعداد ورودی و خروجیهای دیجیتال درایوهای آگر الکترونیک چه تعداد است؟
درایو های آگر الکترونیک دارای ۷ عدد ورودی دیجیتال ترانزیستوری و ایزوله شده میباشد و خروجی دیجیتال درایو ، ۲ عدد رله میباشد که هر کدام دارای یک تیغه ی باز و یک تیغه ی بسته است.
۲۲. تعداد ورودی های آنالوگ در درایوهای آگر الکترونیک چه تعداد است؟
درایو های آگر الکترونیک دارای ۲ عدد ورودی آنالوگ میباشد که هم به صورت جریانی و هم به صورت ولتاژی است.
۲۳. تعداد خروجی های آنالوگ درایو های آگر الکترونیک ؟
درایو های آگر الکترونیک دارای ۲ عدد خروجی آنالوگ میباشد که هم به صورت جریانی و هم به صورت ولتاژی است.
۲۴. آیا درایو های آگر الکترونیک قابلیت PID کنترل دارد؟
بله . درایو های آگر الکترونیک دارای PID داخلی با در صد دقت بالاست و به راحتی میتوان پارامتر های مربوطه را تنظیم نمود.
۲۵. مد های کنترلی درایو سبک کار (NE) شرکت آگر الکترونیک چیست؟
درایو های سری NE شرکت آگر الکترونیک دارای ۲ مد کنترلی اسکالر (V/F) و کنترل برداری (Vector Control) میباشد.
۲۶. مد های کنترلی درایو سنگین کار (NG) شرکت آگر الکترونیک رانام ببرید؟
درایو های سری NG شرکت آگر الکترونیک دارای ۳ مد کنترلی اسکالر (V/F) ، کنترل برداری (Vector Control) و کنترل برداری به صورت حلقه بسته (Closed loop vector control) میباشد.
۲۷. ایا جابه جایی ترتیب فاز در درایو ها باعث تغییر جهت چرخش موتور میشود؟
جابجایی ترتیب فاز در ورودی درایو ها هیچ تاثیری در جهت چرخش موتور ها نداره. ولی اگر در خروجی درایوها ترتیب فاز رعایت نشود باعث چرخش معکوس موتور میشود که یکی از راه حل های آن تنظیم پارامتر چرخش معکوس در درایو هاست.
۲۸. آیا میتوان با یک درایو تک فاز به سه فاز یک موتور القایی با مشخصات ۲۲۰/۳۸۰ را راه اندازی کرد؟
بله با توجه به اینکه ولتاژ خروجی درایو های تکفاز به سه فاز ۲۲۰ ولت(با درصدی از تلرانس) میباشد، لذا میتوان موتورهای با این مشخصات را راهاندازی کرد فقط نکته مهم این است که حتماً باید اتصال موتور به شکل مثلث باشد.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!
سایتتون محشرههههه ❤️❤️❤️
Iran Pack
خیلی ممنون، خوشحالیم که راضی هستید.